Šifra
|
330401
|
Naziv predmeta
|
Ishrana, nutritivna terapija i dijetetika
|
Nastavnik
|
doc.dr margarita dodevska
|
Status predmeta
|
Obavezan
|
Godina
|
II
|
Semestar
|
4
|
Uslov
|
Odslušana nastava iz predmeta i položene predispitne obaveze
|
Matičnost predmeta
|
Naučna oblast
|
Medicinske i zdravstvene nauke
|
Naučno polje
|
Zdravstvene nauke
|
Uža naučna oblast
|
Ishrana; dijetetika
|
Opis predmeta
|
Cilj
|
Savladavanje osnovnih znanja o odnosima između količine i vrste unijete hrane, te upoznavanje sa dijetetskim namirnicama i dijetetskim suplementima, zakonskom regulativom u ovoj oblasti.
Student treba da usvoji sticanje znanja, vještina i stavova o načinu pravilne ishrane i mjerama za unapređenje ishrane kao i ishrane nekih kategorija bolesnih ljudi.
|
Ishodi učenja na nivou predmeta
|
Teorijska i aplikativna znanja su ishod, kao preduslov implementacije studijskog programa.
Studenti će biti osposobljeni za: razvoj medicinskog mišljenja i usvajanje procesa racionalnog procjenjivanja pravilne ishrane i uhranjenosti, osposobljavanje za racionalni pristup planiranja obroka u porodici, vrtićima, školskim kuhinjama, sudentskim domovima i domovima za stare osobe.
|
Sadržaj predmeta-teorijska nastava
|
Higijena ishrane- definicija i pojmovi; Značaj ishrane, dijetika; Fiziologija ishrane; Proces probave ishrane; Apsorpcija hranljivih materija; Planiranje ishrane; Odgoj za racionalno planiranje dnevne ishrane; Dijetetika; Preporuke za pravilnu ishranu; Ishrana za unapređenje zdravlja i prevenciju bolesti; Bolesti neadekvatne ishrane; Nutritivni poremećaji; Gojaznost; Poremećaji ponašanja u ishrani; Ishrana kod hroničnih nezaraznih bolesti; Zdravstvena ispravnost hrane; Zagađenje hrane; Toksične hemijske supstance u hrani; Metode za očuvanje kvaliteta hrane; Trovanje hranom; Ishrana kod oboljelih od šećerne bolesti; Ishrana dojenčadi i male djece; Ishrana predškolskog i školskog djeteta; Ishrana djece kod pojedinih kliničkih stanja; Ishrana u vanrednim prilikama; Organizacija ishrane u bolnicama.
|
Sadržaj predmeta-praktična nastava
|
Mikronutricijensi: vitamini i minerali; Uloga vitamina i minerala u organizmu i bolesti koje nastaju kao posledica nedovoljnog unosa; Suplementi i aditivi u ishrani; Utvrđivanje individualnih energetskih potreba; Procena uhranjenosti; Poremećaji uhranjenosti: gojaznost i anoreksija; Planiranje dnevnog jelovnika; Nedostaci ishrane savremenog čoveka.
|
Metode izvođenja nastave
|
Predavanja kombinovana sa različitim oblicima diskusije, konsultacije, izrada i odbrana seminarskog rada.
|
Literatura-obavezna
|
1.Novaković B., Jusupović F., Ishrana i zdravlje, Medicinski fakultet Novi Sad, 2014
|
Literatura-preporučena
|
1.Functional Foods, eds., G.R Gibson and C.M Williams, William Andrew Publishing, Noyes, 2000
2.Rodić Trmčić Branka, Ishrana zdravih ljudi: priručnik za praktičnu primjenu.- Beograd: Branka Rodić Trmčić, 2017
3.Simić Božidar, Medicinska dijetetika.- Beograd: Nauka, 1997
|
Metrika predmeta
|
ECTS
|
Nastavne aktivnosti
|
Samostalni rad studenta (SRS)
|
Ukupno časova
|
Predavanja
|
Vježbe
|
Drugi oblici nastave (DON)
|
|
5
|
30
|
15
|
15
|
90
|
150
|
Vrednovanje rada studenta
|
Predispitne obaveze
|
Završni ispit
|
Ukupno
|
Predavanja
|
Vježbe
|
Kolokvijum
|
Drugi oblici nastave (DON)
|
Pismeni
|
Usmeni
|
100
|
10
|
10
|
20
|
10
|
50
|
/
|