Šifra
|
500105
|
Naziv predmeta
|
Psihologija humora
|
Nastavnik
|
Prof.dr Miroslav Komlenić
|
Status predmeta
|
Izborni
|
Godina
|
II
|
Semestar
|
3
|
Uslov
|
Nema
|
Matičnost predmeta
|
Naučna oblast
|
Društvene nauke
|
Naučno polje
|
Psihologija
|
Uža naučna oblast
|
Opšta psihologija
|
Opis predmeta
|
Cilj
|
Upoznati studente sa:
- osnovama prethodnih shvatanja jednog od najzagonetnijih fenomena ljudskog roda: humora i smiješnog
- modernim objašnjenjima humora, suštine vica i aforizma: od čega se sastoji vic ili aforizam, šta je to što donosi zadovoljstvo u vicu i koja je to vrsta naglog i eksplozivnog zadovoljstva
- osnovnim vrstama humoroznih stimulusa i njihovim razlikama
- osnovnim principima, zakonitostima i mehanizmima koje sadrži humorozni doživljaj
|
Ishodi učenja na nivou predmeta
|
Nakon završetka kursa studenti su sposobni da:
- razumiju fenomen humora i različite teorijske pristupe proučavanja
- prepoznaju principe humorizovanog doživljaja i značaja u životu osobe
- podignu nivo kritičke meritornosti u vezi duhovitosti – u oblasti umjetnosti, književnosti, filma, zabave i svakodnevnog života
- pojačaju sopstvenu duhovitost
|
Sadržaj predmeta-teorijska nastava
|
Fenomen humora i smijeha (pojam i istorijat, osnovna objašnjenja humora, gledišta filozofa); Frojdovo objašnjenje humora, Bergsonovo objašnjenje humora; Kognitivne teorije humora i smijeha; Dometi i karakteristike postojećih objašnjenja; Učenje i humor – zavisnost humora od učenja, prethodnog iskustva, kulture; Asocijacionistička psihologija učenja kao eksplanans fenomena humora (zakonitosti asocijacija, navika, gašenje navika, interferencija reakcija, medijaciona reakcija); Halova teorija učenja i ponašanja u objašnjenju humora; Uloga fenomena reaktivne inhibicije u humoru; Neponavljanje reakcije kao osnov potkrepljenja i uživanja u vicu i aforizmu; Dioba i klasifikacija humora (duhovito i komično, dosetljivo i smiješno); Principi Geštalt – psihologije u percipiranju humoroznih stimulusa; Humor i princip antagonizma (fiziološki antagonizam, filozofski antagonizam, psihološki antagonizam: generalizacija i diskriminacija); Empirija: istraživanja, primjeri komike, primjeri duhovitosti i sličnosti i razlike između kategorija humoroznih entiteta; Maksime i humor (sličnosti i razlike između apoftegmi – mudrih izreka - i aforizama); Nova definicija humora, duhovitog, komičnog, dosetljivog, smiješnog; Proizvođenje pojave: kako napraviti vic (primjena zakona asocijacija i zakonitosti grupisanja draži u cjeline, u produkciji i kreiranju viceva i aforizama).
|
Sadržaj predmeta-praktična nastava
|
|
Metode izvođenja nastave
|
Interaktivna nastava, predavanja ilustrovana slajdovima, izrada i odbrana seminarskih radova.
|
Literatura-obavezna
|
1. Komlenić, M. (2013), Formula humora - učenje i smešno, Filozofski fakultet, Niš.
|
Literatura-preporučena
|
1. Kolenović-Đapo, J. (2012), Psihologija humora - Teorije, metode i istraživanja, Svjetlost, Sarajevo.
|
Metrika predmeta
|
ECTS
|
Nastavne aktivnosti
|
Samostalni rad studenta (SRS)
|
Ukupno časova
|
Predavanja
|
Vježbe
|
Drugi oblici nastave (DON)
|
6
|
45
|
/
|
15
|
120
|
180
|
Vrednovanje rada studenta
|
Predispitne obaveze
|
Završni ispit
|
Ukupno
|
Predavanja
|
Vježbe
|
Kolokvijum
|
Drugi oblici nastave (DON)
|
Pismeni
|
Usmeni
|
100
|
10
|
/
|
20
|
20
|
/
|
50
|